آشیانه ای درباب رسیدن به معشوق ابدی

بیا بیشتر با خدا باشیم
مشخصات بلاگ
آشیانه ای درباب رسیدن به معشوق ابدی

خلوت باعشق خلوت با خدا
هرجایی که وارد شدی هر کاری رو که شروع کردی با نام خدا شروع کن تا از شر شیاطین در امان باشی.

«با خدا بودن»، تعبیری ساده که دارای معنایی بسیار عمیق است. برای درک عمق این معنا «انسانی» را که باید به یاد خدا باشد، باید شناخت. انسان دارای ابعاد مختلفی است، این ابعاد چیست و انسان چگونه باید در هر یک از این ابعاد به یاد خدا باشد؟ با خدا بودن یک ضرورت است که بدون آن در ارزش و شخصیت انسان کاستی و خلل ایجاد می‌شود. با خدا بودن موانعی دارد. باید آن‌ها را شناخت و از بین برد. این موانع چیست؟ با خدا بودن به اندازه پیچیدگی ذات خدا پیچیده و دشوار است. چگونه می‌توان با استفاده از دین این امر پیچیده را آسان کرد؟ با خدا بودن با تمرین میسر می‌شود. راه تمرین با خدا بودن چگونه است؟

آیا یاد خدا بهترین هم‌نشین برای انسان نمی‌تواند باشد؟ چرا عده‌ای سعی دارند این نیاز حقیقی خود را با خودفراموشی بپوشانند؟ با مطالعه و پیگیری این بحث، پاسخ پرسش‌های فوق روشن شده، راه بهره بردن از آثار فراوان «با خدا بودن» میسر می‌گردد.

تبلیغات
پیوندها

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

هدف از خلقت ما انسان‏ها چیست؟ 
براى چه آفریده شده‏ایم؟ 
و چرا باید زندگى خود را باتمام دشوارى‏ها و مصائب تحمل کنیم؟

بزرگان فرموده‏اند: غرض خداوندى از خلقت انسان و کل نظام آفرینش، هرگز سود شخصى نبوده، بلکه منظور، جود بر دیگران و بندگان بوده است. اگر خدا خدا باشد، خدایى خدا اقتضا مى‏کند که همواره، بر دیگران جود داشته باشد. اگر جودى از ناحیه خداوند صورت نمى‏گرفت، مقام خداوندى قابل شک و تردید مى‏بود. البته این جودى که خداوند ما را به خاطر آن آفریده، نه یک جود مادى، بلکه جودى خدایى و بلکه خود خدا است؛ یعنى خداى متعال انسان را آفرید تا خود را با تمام کمالاتى که دارد، به انسان ارزانى بدارد. این که خداى متعال فرمود «کسى که مرا بطلبد، مى‏یابد و کسى که مرا یافت، در نهایت عاشقم مى‏شود و کسى که عاشق من شـد، من نیز به او عشق مى‏ورزم و کسى که من عاشق او شدم او را مى‏کُشم و بالاخره کسى که من او را کشتم، دیه او بر گردن من است، کسى هم که دیه او برگردن من باشد، من خود دیه‏اش خواهم بود.»نشان از همین رابطه عشقى میان خدا و آفرینش هستى و خلقت انسان دارد. بر این اساس، باید گفت که سهم ما از هستى، همه هستى(خداى لایتناهى) است.
استاد مطهرى در این باره که هدف از خلقت خود خدا است، چنین نوشته است:«ما هرگز در قرآن به این منطق برخورد نمى‏کنیم که انسان آفریده شده است که هر چه بیش‏تر بداند و هر چه بیش‏تر بتواند، تا این که انسان وقتى دانست و توانست، خلقت به هدف خود رسیده باشد. بلکه انسان آفریده شده است که خدا را پرستش کند و پرستش خدا، خود هدف است. اگر انسان بداند و هر چه بیش‏تر بداند و بتواند و هر چه بیش‏تر بتواند، ولى مسأله شناخت خدا که مقدمه پرستش است، و عبادت خداوند در میان نباشد، به سوى هدف خلقت گام برنداشته است. و از نظر قرآن سعادتمند نیست. طبعاً به این معنا در منطق اسلام هدف اصلى از زندگى، جز معبود چیز دیگرى نمى‏تواند باشد. یعنى قرآن مى‏خواهد انسان را بسازد و مى‏خواهد به او هدف و آرمان بدهد، و هدف و آرمانى که اسلام مى‏خواهد بدهد فقط خدا است و بس، و هر چیز دیگر جنبه مقدمى دارد نه جنبه اصالت و استقلال و هدف اصلى.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۲ ، ۰۲:۱۵
بنده ی خدا

خدایا با من تماس بگیر...

 

هر روز

شیطان لعنتی

خط های ذهن مرا

اشغال می کند...

هی با شماره های غلط، زنگ می زند؛

‏ آن وقت من اشتباه می کنم

و او با اشتباه های دلم شاد می شود...

 

دیروز یک فرشته به من می گفت:

تو گوشی دل خود را

بد گذاشتی

آن وقت ها که خدا به تو زنگ می زد

آخر چرا جواب ندادی؟!

چرا بر نداشتی؟!

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۲ ، ۰۲:۰۷
بنده ی خدا

«با خدا بودن»، تعبیری ساده که دارای معنایی بسیار عمیق است. برای درک عمق این معنا «انسانی» را که باید به یاد خدا باشد، باید شناخت. انسان دارای ابعاد مختلفی است، این ابعاد چیست و انسان چگونه باید در هر یک از این ابعاد به یاد خدا باشد؟ با خدا بودن یک ضرورت است که بدون آن در ارزش و شخصیت انسان کاستی و خلل ایجاد می‌شود. با خدا بودن موانعی دارد. باید آن‌ها را شناخت و از بین برد. این موانع چیست؟ با خدا بودن به اندازه پیچیدگی ذات خدا پیچیده و دشوار است. چگونه می‌توان با استفاده از دین این امر پیچیده را آسان کرد؟ با خدا بودن با تمرین میسر می‌شود. راه تمرین با خدا بودن چگونه است؟

آیا یاد خدا بهترین هم‌نشین برای انسان نمی‌تواند باشد؟ چرا عده‌ای سعی دارند این نیاز حقیقی خود را با خودفراموشی بپوشانند؟ با مطالعه و پیگیری این بحث، پاسخ پرسش‌های فوق روشن شده، راه بهره بردن از آثار فراوان «با خدا بودن» میسر می‌گردد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۲ ، ۲۰:۰۵
بنده ی خدا

گفتم: خسته ام

گفت: *لا تقنطوا من رحمة الله*

از رحمت خدا ناامید نشوید. (زمر/(53

گفتم: انگار مرا فراموش کرده ای؟
گفت: *فاذ کرونی اذکرکم*
مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. (بقره/(152

گفتم: تا کی باید صبر کرد؟
گفت: *وما یدریک لعل الساعة تکون قریبآ*
تو چه می دانی! شاید موعدش نزدیک باشد. (احزاب/(63

گفتم: تو بزرگی و نزدیکیت برای من کوچک خیلی دوره! تا آن موقع چکار کنم؟
گفت: *و اتبع  ما یوحی الیک واصبر حتی یحکم الله*
کارهایی را که بهت گفتم انجام بده و صبر کن تا خدا خودش حکم کند. (یونس/(109

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۳۶
بنده ی خدا

در سرای دیگران خانه مکن، فکر نکنی هرچه هست همین بدن است، همین بدن خاکی است خیلی چیزها است که انسان در دنیا است مادی است ولی نمی‌بیند، اشعه‌ها از، ما ببینید خیلی عجیب است. مادون اشعه‌ی قرمز، بسیاری از امواج وجود دارد، صحنه‌های دیدنی وجود دارد مادی هم هستند من و شما نمی‌بینیم. مافوق اشعه‌ی بنفش خیلی چیزها دیدنی است مادی هم هستند با همین چشم دنیوی نمی‌بینیم، چه برسد به آن صحنه‌های بسیار عجیب اخروی که پیامبر فرمود: «اللّهمَ أرِنِى الأشیاءِ کَما هِیَ‏ََََََ» پیامبر اکرم: ای خدا این چشم حقیقت‌بین مرا باز کن تا عالم را همان‌طور که هست ببینیم. چشم وقتی باز شد پیامبر فرمود، امیرالمؤمنین و اولادش فرمود: می‌دانید چه می‌بینید؟ می‌بینید: «إِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى‏» (وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۴۱) بهترین توشه تقوا است. خداوند ان‌شاءالله همه‌ی ما را از متّقین واقعی قرار بدهد.

«غَفَرَ اللَّهُ لَنَا وَ لَکُمْ سَالِفَ ذُنُوبِنَا وَ عَصَمَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنِ اقْتِرَافِ الذُّنُوبِ بَقِیَّةَ أَعْمَارِنَا إنَّ إِنَّ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ کِتابُ اللهِ الْکَرِیم».

أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۵
بنده ی خدا

خدا را در کارهای خود در نظر بگیرید، در حرف زدن خدا را در نظر بگیرید در سخن گفتن، در راه رفتن، در نگاه کردن، در غذا خوردن، در تجارت، در سیاست خدا را در نظر بگیرید، هنگام مواجهه‌ی با دشمن خدا را در نظر بگیرید. آن‌گونه حرکت کنید آن‌گونه سخن بر زبان جاری کنید که مورد رضایت خدا است این می‌شود تقوا، تقوا مداری می‌شود. اگر یک پدری، یک مادری، برادری، خواهری، دختری، پسری در محفل خانواده آن‌گونه حرکت کرد و رفتار کرد که خدا می‌پسندید، اگر کسی در درون فامیل آن‌گونه تصمیم گرفت معاشرت کرد که خدا می‌پسندد، اگر برای همسایه‌ها آن‌گونه همسایگی کرد، در محل آن‌گونه معاشرت کرد، در درون شهر خود آن‌گونه رفتار کرد حرکت کرد که حرکاتش، سکناتش رنگ الهی داشت به این تقوا می‌گویند. چه کسی به سعادت می‌رسد؟ انسان‌های باتقوا. چرا؟ دست آن‌ها پر است. در دنیا خداوند سبحان وعده داده است وعده‌ی قطعی «مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»( سوره‌ی طلاق، آیه ۲)  «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»( سوره‌ی عنکبوت، آیه ۶۹)  انسان‌های باتقوا هیچ موقع درمانده نمی‌شوند. مدیر باتقوا اگر در آن محل اعمال مدیریت خود خدا را در نظر گرفت هیچ‌گاه درمانده نمی‌شود، اگر کسی در معاشرت با مردم خدا را در نظر گرفت هیچ‌گاه درمانده نمی‌شود. وای به احوال کسانی که برای این‌که از چنبره‌ی مشکلات مادی رهایی پیدا کنند رو به گناه بیاورند. بخواهد کار خود را راه بیاندازد العیاذ بالله به رباخواری روی می آورد!  می‌خواهد تجارت کند به حرام پول سودی می‌دهد، می‌خواهد اموال خود را اضافه کند مال یتیم می‌خورد، می‌خواهد زودتر به مقصود و مقصد دنیوی خود برسد به این و آن ظلم می‌کند، می‌خواهد استراحت کند از نماز و وقت نماز خود می‌زند. روایت داریم حضرت امیر فرمود: هرکس پا روی اوامر الهی بگذارد برای این‌که به دنیا برسد دنیای او هم از دست می‌رود و هر کس به خدا به خاطر خدا و رسیدن به دستورات به آن مقصد بزرگ در واقع عمل به دستورات الهی پا روی دنیا و دنیاطلبی بگذارد خدا او را مورد توجّه قرار می‌دهد. در کارش وامانده و جامانده نمی‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۳
بنده ی خدا

جمعه این روز خدا، روز با برکت روز تقوا و تقوا مداری، روز ائمّه‌ی تقوا و سفارش ائمّه‌ی تقوا به رعایت تقوا از سوی همه‌ی مؤمنین مؤمنات، مسلمین مسلمات این روز الهی بار دیگر فرا رسید و خداوند سبحان به ما دوباره عمری بخشید تا در این روز یاد خودش را، یاد عظمت پروردگار را در دل‌ها زنده کنیم. ان‌شاءالله که همیشه زیر سایه‌ی اهل البیت عصمت و طهارت در عمل به فرامین الهی، دستورات خداوند سبحان موفق باشیم و این راه همواره برای ما باز بماند.

خداوند سبحان بارها در قرآن کریم به صراحت همه‌ی ما را سفارش به تقوا نموده است. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ»( سوره‌ی حشر، آیه ۱۸) ای مؤمنین تقوا پیشه کنید، ای مؤمنین، ایمان آورندگان تقوا پیشه کنید یعنی چه؟ ابتدای کلام همین آیه را و ابتدای آیه را من بیشتر توضیح بدهم، ای ایمان آورندگان تقوا پیشه کنید، اصل نصیحت در وهله‌ی اوّل به درد انسان‌های باایمان می‌خورد. این انسان‌های باایمان، انسان‌های مؤمن به خدا هستند که باید در واقع در محافل و مجالس دینی، سریع‌تر از دیگران شرکت کنند گوش شنواتری برای شنیدن توصیه‌های به تقوا داشته باشند خود این نکته‌ی مهمی است. ای ایمان آورندگان با تقوا باشید، تنها با ایمان به ارکان دین و مذهب انسان به کمال واقعی نمی‌رسد، راه برای رسیدن به کمالات، برای طی کردن درجات کمال تا آن‌جایی که انسان تصور آن را هم نمی‌تواند بکند باز است چگونه با تقوا باشید. «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ» از الآن حساب و کتاب آینده‌ی خود را داشته باشید، از الآن ببینید برای آخرت چه چیزی ذخیره کرده‌اید از الآن تقوا مدار باشید چرا که بهترین توشه، ره توشه برای جهان آخرت و آن زندگی ابدی تقوا است، تقوا و تقوامداری.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۲
بنده ی خدا